!!PRAVIDLA!!
Zde jsouá velmi žádaná pravidla LOTRU které na internetu nsad ani nenajdete,tak se vám pokusím pravidla napsat:
Takže jste investovali do nějakého starteru a případně i několika boosterů a máte jistý balíček ke hře. Případně jste s kamarádem či známým několik her absolvovali a podle pravidel pochopili přibližné principy hry. Opravdu každý, kdo si chce hru zahrát víc než jednou či dvakrát, by měl obětovat tu chvilku času a přečíst si důkladně pravidla. Zvlášť, když jsou dostupná i v češtině (ačkoli znalost originálu je myslím lepší). Je celkem zřejmé, že po přečtení pravidel nebudete všemu rozumět a trocha nejasností se vždy objeví. Když ne hned u čtení, tak po několika hrách. Pokusím se zde tedy více vysvětlit jisté sporné body, které obvykle čtenářům zamotají hlavu.
Princip hry a kolik sázet do začátku
V tomto odstavci bych se rád podíval na jednotlivé fáze hry a vůbec jak vlastně funguje. Občas hráč nepochopí některý základní prvek a na turnaji už může být pozdě na učení, pokud jste počítali s nějakým umístěním. Pokud hrajete jen pro zábavu, může vám ji kazit právě chybné pochopení pravidel.
Celá hra je postavena na tom, že každý hraje vlastní společenstvo, ale pohybuje se na společných místech. To znamená, že každé místo (s určitým číslem) je na stole jen 1x a pokud soupeři přehrajete jeho místo (vlivem karty), tak si on to staré schová zpět do adventure decku.
Hrací balík obsahuje půl na půl karty stínů a společenstva a hráči se střídají ve svých tazích. Pokud je hráč A na tahu, znamená to, že jeho společenstvo se hýbe a společenstvo hráče B jakoby teď vůbec neexistovalo. Až hráč A svůj tah ukončí (ve fázi regroup prohlášením, že dál nejde nebo když vyčerpal svůj limit pohybu), začíná tah hráče B a jeho společenstva (nyní opět neexistuje společenstvo hráče A).
Než začnete hru, dáte si bokem svých 9 míst - adventure deck (aby místa neviděl protivník; ta jsou pro něj překvapením při postupu jeho společenstva) a Froda s prstenem. Zbytek balíku je nutno pořádně zamíchat viditelně před protivníkem. Není na škodu dát si předtím stranou i startující charaktery, abyste je pak nemuseli hledat.
Nejprve se rozhoduje, kdo začne - každý tedy tajně sází burdeny. Vítěz určí své pořadí (začnu nebo jedu druhý) a ten, kdo začne, zahraje své místo č. 1. Poté zahraje svého Froda s prstenem a protivník taktéž. Každý na něj položí své vsazené burdeny. Pak začínající hráč odhalí své startovací společníky (cena do 4) a protivník po něm.
Při hraní startovacího společenstva jsou důležité 2 věci: a) není aktivní text místa č. 1 a b) fungují efekty -When you play- apod. Příklady: nesnižuje se cena hobitů na Green hill country, ale můžete dát pryč 1 burden, když máte starting Pippin, hobit of some inteligence.
Pokud nevíte, kolik vsadit do začátku burdenů, nesázejte moc. Začínat je sice velká výhoda, ale nesmíte přitom ohrozit své společenstvo. Pokud budete mít na Frodovi na začátku 4 a více burdenů, je to špatně a riskujete mnoho. Víte o tomto tématu se dočtete v pokračování tohoto článku v rámci různých fíglů (objeví se do týdne).
Fáze kola a problémy kolem nich
Před fázi fellowship (níže) je tzv. Začátek tahu (start of turn) znamená vynulování twilight poolu (zdroje šera) a hraní akcí, kde je napsáno -at the start of your turn- a pořadí těchto akcí si může zvolit hráč společenstva (zde patří i léčení na sanctuary - místa 3 a 6, léčení Aragornem, braní karty za Gandalfa …).
Hráč, který začíná hru má svou fázi společenstva. Před jakoukoli akcí musí vykonat akce, které způsobuje karta s efektem -at start of fellowship phase- (např. Blade tip).
Poté hraje veškeré karty svobodného lidu, které chce, krom událostí (event), kde není tučně napsáno fellowship:. Dávejte dobrý pozor, abyste splnili všechny podmínky pro hraní karty (spot a Dwarf, bearer must be…) a abyste hráli každou akci samostatně (nemůžete zároveň hledat Aragorna přes Prancing pony a snížit navíc jeho cenu kartou Pippin, Mr. Took - jedná se o 2 samostatné akce).
Po ukončení všech fellowship akcí vám protivník zahraje další místo, pokud již není ve hře. Posunete se na něj a přidáte žetony do zdroje šera podle čísla na daném místě (+/- úpravy vlivem textů karet ve hře) a 1 za každého člena společenstva (ne ally!).
Stínová fáze je opakem fellowship. Protihráč hraje veškeré shadow karty, krom eventů, kde není tučně napsáno shadow: .
Dávejte pozor, zda je která nestvůra roaming (na nižším místě než má vlevo dole číslo) a stojí tedy navíc +2 zdroje šera. Některé karty a místa ovlivňují cenu karet (zejména nestvůr). Např. Hollin ruší roaming pro Uruk-hai a pokud soupeř hraje skuruty, bude tam asi mít toto místo.
Pokud není ve hře po shadow fázi žádná nestvůra, přeskakují se fáze až do regroupu.
Maneuver - fáze manévrů. Tahle fáze tvoří asi největší oříšek pro všechny začínající. Přitom je to naprosto jednoduchá záležitost. Je třeba vědět, že v této fázi se nic hrát nemusí! Pokud ani jeden z hráčů nemá kartu, kde je napsáno tučně maneuver:, tak se prostě přeskočí a jde se na fázi archery. Pokud ji některý z hráčů má a chce ji zahrát, tak ji prostě zahraje.
Složitě vypadá tzv. action procedure, která je zde popsána a podle které se hrají akce ve fázi manévrů, střelby, přiřazování, boje - skirmish a regroup. Vysvětlení procedury je následující:
a) hráč společenstva se rozhodne, zda hraje v dané fázi nějakou akci nebo ne. Pokud ano, má svůj efekt a jde se k bodu b). Pokud nechce, jde se taky k bodu b).
b) hráč stínů se rozhodne, zda hraje v dané fázi nějakou akci nebo ne. Pokud ano, má svůj efekt a jde se k bodu a). Pokud nechce hrát nic, ale hráč před ním akci hrál, jde se opět k bodu a). Pokud nechce hrát nic a hráč před ním taky nic nehrál, končí tato -action procedure-.
Slovně jednoduše řečeno - hráči se střídají s každou akcí, dokud chce někdo něco hrát. Ve chvíli, kdy oba hráči za sebou nechtějí nic hrát končí tato procedura. Pokud tedy hráč společenstva nezahraje akci (i když chce, ale čeká, až něco udělá protivník) a po něm hráč stínů taky nezahraje akci, nemůže už hráč společenstva nic hrát.
Touto procedurou se hrají akce v dalších fázích (tj. vždy začíná s akcí hráč společenstva a pravidelně se střídá s protihráčem, dokud některý z nich chce hrát nějakou akci).
Archery - střelecká fáze. Nejprve se pomocí výše uvedené procedury hrají archery actions (tučně je na kartě napsáno archery:), a poté si každý hráč spočte archery total. Tolik zranění si jeho protivník dá svým charakterům. Na archery total nemají vliv slova -damage +x a podobné návrhy.
Assignement - přiřazovací fáze. Další problematické místo na pochopení. Nejprve se opět hrají podle procedury akce s tučným assignement:. Nutno poznamenat, že jich mnoho není a obvykle (95%) se zde nehraje nic.
Poté může (nemusí) hráč společenstva přiřadit každému společníkovi nejvýše 1 protivníka z řad nestvůr (pokud je defender +x, pak o x protivníků více). Když toto dílo dokončí, přiřadí nepřiřazené nestvůry jejich hráč (musí je přiřadit) libovolně ke společníkům (tedy když zůstanou 3 nepřiřazení, může je dát klidně všechny na 1 společníka, i když má už někoho přiřazeného).
Skirmish - jednotlivé boje. Každý boj se řeší zvlášť, a to až když jsou všichni přiřazeni (viz předchozí fáze). Opět se dle známé procedury hrají akce s tučným skirmish:, které se týkají jen 1 řešeného souboje a mají efekt jen na něj. Protože jako první hraje akci hráč společenstva, může daný skirmish zrušit kartou, která to umožní (hobbit stealth např.) - cancel a skirmish. Na to nemůže protivník už hrát skirmish akci (pouze response na rušení boje).
Nepoužívejte zbytečně užitečné karty v boji! Když máte postavu se silou třeba 12 a protivník má skřeta se silou třeba 11, proč chcete hned hrát něco, co vám přidá sílu? (pokud není váš úmysl zbavit se karty). Když ze situace vyplývá vaše vítězství, nemáte důvod něco hrát - počkejte na tah protivníka. Pokud nic nezahraje, tak daná nestvůra prohraje. Pokud jí přidá sílu třeba +2 a má náhle 13, vždy můžete reagovat a zahrát vaši kartu.
Občas hráči ani netuší, jak vlastně souboj probíhá. Zde je nástin:
a) hrají se skirmish akce, dokud některý z hráčů chce
b) porovná se síla na obou stranách - při stejné vítězí stínová strana
c) ten, kdo prohrál je zraněn za 1 (případně více, pokud jsou modifikátory damage), pokud má protivník 2x větší sílu, neudílí se žádná zranění (tj. nejde ani použít prsten) a slabší člen je zabit (overwhelmed)
d) lze hrát pochopitelně reakce (response) na zranění (goblin armory) nebo na vítězný boj (karta worry, goblin swarms)
Když se vám podaří zabít protivníka během skirmish akcí (blade of gondor, power according to his stature), je ihned mrtev (vyhozen) a vyhráváte daný skirmish.
Po vyřešení všech bojů, pokud je na stole nestvůra, která má schopnost fierce, proběhne nová fáze assignement a poté skirmish (pochopitelně jen s těmi nestvůrami, které mají fierce).
Regroup - známou procedurou nejprve můžete hrát regroup: akce. Je to předtím !!! než si soupeř dobere ruku. Pokud si ji iniciativně dobral, tak musí vrátit karty zpět a vy můžete použít regroup akci (např. sting).
Po těchto akcích si stínový hráč dobírá ruku dle pravidel a až potom !!! se hráč společenstva rozhodne (pokud se mu díval dříve do ruky a nyní i ví, kolik si dobral karet, má možnost velmi racionálního rozhodnutí!), zda půjde na další místo (tj. přidají se žetony do twilightu za družinu a nové místo a jde se na začátek fáze Shadow) nebo ukončí svůj tah (a dobere si ruku). V tom případě začíná svůj tah bývalý hráč stínů a nyní vede vlastní společenstvo.
Důležité herní pojmy a klíčová slova
V této části bych upozornil na některé důležité věci, jež hráči buď neznají nebo velmi často zapomínají.
zranění (wounds) - se vždy!!! dávají po jednom, tj. prstenem můžete reagovat třeba až na druhé zranění (př. nestvůra s damage +1 vás porazila v boji - dáte si 1 zranění a pak si nasadíte prsten, tj. přidáte burden nebo dva - podle verze prstenu). Pokud je na kartě napsáno, že někoho zraní, tak mu dá právě 1 zranění.
léčení (healing) - naučte se léčit na sanctuary (místa 3 a 6). Pokud jste na tomto místě na začátku tahu, vylečte se dříve, než zahrajete něco ve fellowship!!!! Pak už je bohužel pozdě. Pokud je někde napsáno -heal- někoho, pak odstraníte právě 1 zranění.
zabití (killed) - naučte se dávat zabité companions a ally do kupky zvané Dead pile, předejdete mnoha zdržením při prohlížení discardu, zda byl opravdu ten který zabit a tudíž ho už nemůžete hrát.
unavení (exert) - exertovat můžete jen, pokud má daná postava aspoň 2 zbývající vitality. Pokud něco říká, že máte exertovat někoho, kdo už má jen 1 vitalitu, nemá karta v té části žádný efekt. Pokud je to podmínka karty (musíte někoho exertovat, aby se něco stalo), pak ji nemůžete zahrát.
vyčerpání (exhaust) - vyčerpat znamená unavit tolikrát, kolikrát to jde - tj. cíli zbyde jen 1 vitalita (jinak řečeno, taková postava je -exhausted-).
cena (cost) - pokud chcete cokoli odkudkoli zahrát, vždy musíte!!! zaplatit cenu karty, jinak to prostě nejde (ať je to z ruky, z discardu, z draw decku).
aktivní karty (active cards) - většina karet, které působí na celou hru se týká jen aktivních karet (např. sleep caradhras ničí všechny aktivní kondice). Aktivní karty jsou shadow karty stínového hráče a karty svobodného lidu od hráče společenstva.
reakce (response) - je vždy volitelná akce toho, kdo zahrál danou kartu!!! Response nemusíte použít, pokud nechcete!!!
spatření (spot) - souvisí do jisté míry s aktivními kartami. pokud máte něco -spot-, pak to musí být aktivní karta!!!
transfery mezi postavami - přesunovat karty Possesion a Artifact lze jen mezi postavami svobodného lidu !!! Nelze přesunovat kondice !!!
Fáze kola:
1.)Felowship phase
2.)shadow phase
3.)Maneuver phase
4.)Archery phase
5.)Asigment Phase
6.)skirmish Phase(s)
7.)Regroup Phase
Při každém novém kole vynulujtee Twilight pool(zdroj šera)
Komentáře
Přehled komentářů
Ta naprosto naslapane vyhlizejici hra se nedá pochopit z jakychkoliv pravidel co jsem precet,a podle nespoctu komentaru jinych zacatecniku nejsem sám.Do toho ted ten bisnis tach s lcg kartama,diky kteremu je tcg odsunuto do propadliste dejin...Mladi hraci si neuvedomujou tu krasu tcg a kupujou ten kresleny lcg šmejd.Hraju star wars tcg a miluju pohled na sve uzasne vyhlizejici JEDI ve svetlem balicku a na SITHI v temnem balicku.To same chci zazivat u lotr tcg,ale potrebuju to s mojim kamosem pochopit a taky se pokusit sehnat urcitou komunitu lidi co miluju lotra a hlavne tcg karty a pokusit se o absolutní náááááávrat techto turnajuuuuu!Jsem celej nadrzenej kdyz si jen predstavim,ze jsem na turnaji lotr tcg a i kdybych skoncil posledni...bylo b ymi to jedno,protoze bych tu super hru hrááál celej den,pil bych pivka a uzival si pohoduuuuu! Hej KNAPKU az si to prectes tak ti bude jasny kdo to psal:D
ja to nechapu rekni to min slozitejc a od zacatku
(pavel, 7. 3. 2011 16:14)
jsem uplny zacatecnik nemohl bys mi to prosim vysvetlit od zacatku a dukladneji???
dik pis na: paja.janecek5@seznam.cz
pojem
(jakub salavec, 1. 6. 2009 18:17)
kdy mám iniciativu???
dk, odpověď pošli na jakub.salavec@seznam.cz
chce se mi bulit
(Nenavidim LCG, 30. 6. 2014 11:56)